کد مطلب:8289 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:314

نابودي باطل، با جلوه گري حق
مقاله






نابودي باطل، با جلوه گري حق

(وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ اللباطِلُ اِنََّ الباطِلَ كانَ زَهُوقاً)1



«بگو: حق آمد و باطل نابود شد. آري باطل همواره نابود شدني است.»



تفسير آيه:



خداوند پس از آنكه به صفات صدق و توكل اشاره نموده و آن دو را شرط ورود به عمل معرفي مي كند؛ در اين آيه به نتيجة حركت درست اشاره كرده. و ضمن آنكه آن را حق مي شمرد، پيروزي آن را نيزاعلام مي دارد.

به بيان ديگر، خداوند در اين آيه به يك اصل كلي و يك سنت جاويدان الهي اشاره دارد و آن پيروزي حقّ و فنا و نابودي باطل است؛ چرا كه بي ريشه و تهي بوده و از بين رفتني است.



تأويل آيه:



در روايتي از امام باقر«عليه السّلام» آمده است:

«عن ابي جعفر«عليه السّلام» فِي قُولِه عَزَوَجَلَّ: (وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ اللباطِلُ اِنَّ الباطِلَ كانَ زَهوقاً) قال: اِذا قامَ القائِمُ ذَهَبَتْ دَولَةُ الباطِلِ»؛2

امام باقر«عليه السّلام» درباره قول خداوند و قُل جاءَ الحقُ... فرمود: هنگامي كه قائم قيام كند، دولت باطل از بين مي رود.

از آيه و روايت استفاده مي شود كه امكان ندارد «حق » و «باطل» با هم جمع گردد و هر كجا باطل باشد، آنجا حق نيست و وقتي حق آمد، ديگر جايي براي باطل نخواهد بود.



چند نكته:



1. با ظهور و قيام حضرت مهدي«عليه السّلام» ـ باطل نابود مي شود و حق همه جا را فرا مي گيرد و عالم گير مي شود؛ چنان كه پيامبر «صلّي الله عليه و آله و سلّم» فرمود:

«يَملأ الله بِهِ الارضَ عدلاً وَ قسطاً كَما مُلئت ظُلماً وَ جوراً»؛3

خدا به واسطة او زمين را پر از عدل و داد مي كند؛ همان گونه كه پراز ظلم و جور شده است.

برپايي و دوام باطل وقتي است كه همراه با تشكيلات سازمان يافته و تحت مديريت دولت باشد. با نابودي دولت و تشكيلات باطل، طبيعي است كه همة آثار آن از ميان مي رود. با قيام حضرت، ريشة باطل( دولت و نهاد تشكيلاتي) از ميان مي رود. از اين تعبير جايگاه و اهميت و نقش دولت روشن مي شود.

پي نوشت ها:



1 . اسراء(17)، آيه 81.

2 . كافي، ج 8، ص 287، ص 432.

3 .صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص287، ح 7.



انتظار 3 / امام مهدي عليه السلام در قرآن / مهدي يوسفيان / اصل اين كتاب از سايت isfahan.mahdi313.org گرفته شده كه در چند قسمت ارائه شده است.